تاثیر دوچرخه در اقتصاد کشور

۵ بازديد
دوچرخه‌سواری نه تنها برای محیط زیست، بلکه برای اقتصاد نیز مفید است. دوچرخه‌سواری با کاهش هزینه‌های حمل و نقل، افزایش سلامت ، تقویت صنعت و گردشگری، کاهش هدررفت منابع، به توسعۀ پایدار کمک می‌کند.

بر اساس آمار بین‌المللی، بیش از ۵۶ درصد استفاده کنندگان از دوچرخه، به دلیل اینکه زودتر به مقصد می‌رسند از دوچرخه استفاده کرده و حدود ۲۶ درصد از مردم، دلیل استفاده از این وسیله نقلیه را حفظ سلامتی عنوان می کنند. در واقع کاهش هزینه‌های درمان و پیشگیری در نوع خود بسیار اقتصادی است و  نزدیک به ۸۲ درصد از مردم جهان به دلیل جنبه‌های اقتصادی به استفاده از دوچرخه ها روی می آورند.
با توجه به هزینه‌های مختلف سوخت در کشور، امروز برای یک مسیر عادی می‌توانیم با دوچرخه‌سواری، به امور روزمره پرداخته و از نظر اقتصادی نیز صرفه‌جویی بسیاری صورت دهیم؛ علاوه بر این از هزینه‌هایی نظیر استهلاک خودرو، پرداخت هزینه برای پارکینگ و موارد دیگر نیز خودداری ‌کنیم. 

کاهش هزینه‌های درمان ناشی از آلودگی هوا و کم تحرکی، ارزش اقتصاد دوچرخه را بسیار بالا می‌برد. بر اساس یک پژوهش صورت گرفته دوچرخه می‌تواند تا ۲۵ تریلیارد دلار در ۳۵ سال آینده به اقتصاد جهان کمک کند. 
 اگر مردم در مسیرهای کوتاه از دوچرخه استفاده کنند، متوجه صرفه اقتصادی آن به میزان قابل توجهی خواهند شد. از سوی دیگر دوچرخه‌سواری باعث افزایش سلامت افراد شده و تا حد زیادی در زندگی مردم تاثیر خواهد گذاشت.به گفته وی، اگر زمینه به کارگیری دوچرخه برای بانوان فراهم شود، سلامت آنها نیز تضمین شده و به صورت غیر مستقیم بر کاهش هزینه‌های خانواده تأثیرگذار خواهد بود.شاید با توجه به موارد عنوان شده، بهتر باشد که برای بازگشت به استفاده از وسایل حمل و نقل غیر موتوری به خصوص دوچرخه‌ها، اقدامی اساسی در شهر اصفهان صورت گیرد. در این راستا توجه به جنبه‌های اقتصادی آن، می‌تواند زمینه ساز توسعه دوچرخه‌ها در نصف‌جهان شود. 

دوچرخه‌سواری یک وسیله نقلیّۀ ارزان قیمت است که هزینه خرید، نگهدارى و سوخت آن بسیار کمتر از خودرو شخصى است. هزینه خرید و نگهدارى یک دوچرخه حدود 1 درصد از هزینه خودرو شخصى است. همچنین، دوچرخه سوارى با کاهش مصرف سوخت و کاهش تقاضا براى جادہ ها و پارکینگ ها، هزینۀ حمل و نقل عمومى را کم مى کند. دوچرخه سوارى 10 کیلومترى به سمت کار و برگشت در هر روز، حدود 1700 دلار در سال، در هزینۀ حمل و نقل صرفه جوى مى کند. علاوہ بر این، پارکینگ دوچرخه معمولا رایگان، قابل دسترس و راحت تر از پارکینگ خودرو است.


دوچرخه‌سواری یک فعالیّت اقتصادى است که باعث ایجاد درآمد و اشتغال در بخش هاى مختلف مى شود. دوچرخه‌سواری با تقاضا براى خرید، تعمیر و اجاره دوچرخه، لوازم جانبى و خدمات مربوطه، به رشد صنعت دوچرخه کمک مى کند.  فعالیّت هاى مربوط به دوچرخه در ایالات متحده حدود 133 میلیارد دلار به اقتصاد ملى کشور کمک کرده و بیش از یک میلیون شغل را حمایت مى کند. همچنین، دوچرخه‌سواری با جذب گردشگران داخلى و خارجى، به رشد صنعت گردشگرى کمک مى کند. دوچرخه‌سواران و افراد پیاده حدود 40 درصد بیشتر از رانندگان خودرو در فروشگاه ها و کافه هاى محلى خرج مى کنند. علاوہ بر این، دوچرخه‌سواری با افزایش جذابیت شهرى، به بهبود تصویر و نام شهر در سطح منطقه اى و جهانى کمک مى کند.



دوچرخه‌سواری یک فعالیّت اجتماعى است که باعث افزایش درآمد و اشتغال براى بخش هاى ضعیف جامعه مى شود. دوچرخه‌سواری با کاهش هزینۀ حمل و نقل، به افزایش قدرت خرید و مصرف دوچرخه سواران کمک مى کند. دوچرخه‌سواران در سال حدود 800 دلار در هزینۀ حمل و نقل صرفہ جوى مى کنند. همچنین، دوچرخه‌سواری با فراهم کردن دسترسى به بازار کار، به افزایش درآمد و اشتغال دوچرخه سواران کمک مى کند. بنابر یک تحقیق، دوچرخه‌سواران در سال حدود 1000 دلار بیشتر از غیر دوچرخه سواران درآمد دارند. علاوہ بر این، دوچرخه‌سواری با حمایت از کسب و کارهاى محلى، به افزایش درآمد و اشتغال براى صاحبان و کارگران آن ها کمک مى کند




دوچرخه‌سواری یک فعالیّت پایدار است که باعث کاهش هدررفت منابع طبیعى و انسانى مى شود. دوچرخه‌سواری با کاهش مصرف سوخت فسیلى، به حفاظت از منابع انرژى و کاهش وابستگى به واردات آن کمک مى کند. بنابر یک تحقیق، دوچرخه‌سواران در سال حدود 50 لیتر سوخت را در هر دوچرخه صرفه جوى مى کنند. همچنین، دوچرخه‌سواری با کاهش نیاز به جادہ ها و پارکینگ ها، به حفاظت از منابع زمین و فضاى سبز کمک مى کند. بنابر یک تحقیق، دوچرخه‌سواران در سال حدود 15 متر مربع فضا را در هر دوچرخه صرفه جوى مى کنند. علاوہ بر این، دوچرخه‌سواری با کاهش تلفات ناشى از تصادفات و بیمارى ها، به حفاظت از منابع انسانى و کاهش هزینۀ درمان و بازسازى کمک مى کند.

نتیجه گیری:
در این نوشتار کوتاه، مشخص شد که دوچرخه‌سواری یکی از بهترین راه‌های اقتصادی است. دوچرخه‌سواری با کاهش هزینه‌های حمل و نقل، افزایش سلامت و کارآمدی، تقویت صنعت و گردشگری، افزایش درآمد و اشتغال و کاهش هدررفت منابع، به توسعۀ پایدار کمک می‌کند. بنابراین، ما توصیه می‌کنیم که دولت‌ها، شهرداری‌ها و سازمان‌های مربوطه برای ترویج دوچرخه‌سواری به عنوان یک راه حل اقتصادی اقدامات لازم را انجام دهند. این اقدامات می‌توانند شامل حمایت مالی و قانونی از دوچرخه‌سواران و تولیدکنندگان دوچرخه، تسهیل در دسترس بودن دوچرخه‌های عمومی و الکتریکی، آموزش و آگاهی‌بخشی به مردم دربارۀ فواید دوچرخه‌سواری و تضمین امنیت و حقوق دوچرخه سواران باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.