دوچرخه و دوچرخه سواری

۵ بازديد
برای اولین بار در دوران قاجاریه کارکنان سفارت انگلیس دوچرخه را به ایران آورده و از آن به عنوان یک وسیله استفاده نمودند مردم در آن زمان استفاده کنندگان را بچه شیطان لقب داده و احتمال دخالت جن و پری را در حرکت این وسیله مطرح می نمودند . اولین فردی که در ایران با ایجاد مغازه دوچرخه و کرایه دادن این وسیله آن را به مردم شناساند حسین آقا شیخ است که در خیابان شمس العماره اقدام به این کار نمود و پس از آن فردی مسیحی بنام دادیک دومین مغازه دوچرخه فروشی را تاسیس کرد 

بعد از آن دوره در سال 1324 اولین تشکیل دوچرخه سواری با نام باشگاه دوچرخه سواری شکل گرفت و در سال بعد از آن فدراسیون دوچرخه سواری آماتور در ایران رسما هدایت و کنترل این رشته در دست گرفت.

قوانین:
دوچرخه وسیله ای است ساده , سبک و انفرادی که هم برای رفت و آمد سریعتر و هم به منظور تفریح و سرگرمی و ورزش بکار می رود . از همان سالهای ابتدای اختراع دوچرخه , دوچرخه سوارهایی که به تدریج در کار خود مهارت یافتند پی بردند که به این وسیله می توانند به رقابت بپردازند و مسابقاتی برای آن برگزار کنند . اولین مسابقات دوچرخه سواری به صورت طبیعی و خودجوش بین دوچرخه سوارها برگزار می شد و بیشتر بخاطر تفریح بود تا یک مسابقه واقعی و جدی . باشگاههای دوچرخه سواری که دایر شد مسابقات هم شکل بهتری یافت .

نخستین مسابقه دوچرخه سواری در سال 1868 در محلی به نام هندون در انگلستان انجام شد . در سال 1878 اولین اتحادیه ملی دوچرخه سواران در انگلستان تاسیس شد و این اتحادیه مقررات خاصی برای مسابقات دوچرخه سواری در جاده و پیست برقرار کرد .

پایه های فدراسیون بین المللی دوچرخه سواری در سال 1900 با تاسیس اتحادیه بین المللی دوچرخه سواری ریخته شد . مرکز این اتحادیه شهر پاریس بود . در حال حاضر فدراسیون بین المللی دوچرخه سواری آماتور که آن را به اختصار فیاک می نامند و از طرف کمیته بین المللی المپیک به رسمیت شناخته میشود , به کار توسعه , هدایت و ایجاد مقررات جدید می پردازد . فیاک عضو اصلی اتحادیه بین المللی دوچرخه سواری هم می باشد. محل دفتر مرکزی فیاک شهر روم ایتالیا است .

مسابقات رسمی دوچرخه سواری :
در زبان انگلیسی واژه BICYCLE ( دوچرخه ) از دو بخش BI به معنای دو و CYCLE به معنای دایره است . گرچه هدف اصلی صدها میلیون دوچرخه سوار در سراسر جهان تفریح کردن , تامین تندرستی و نشاط جسمی وروحی یا رفت و آمد است اما دوچرخه سواری از ورزشهای محبوب و رایج در همه کشورها است . ورزش دوچرخه سواری ورزشی سرعتی استقامتی است که مسابقات آن در رشته های مختلف , در جاده و پیست برگزار می شود .


1- مسابقات جاده :
جاده های مخصوص مسابقات از نظر فنی باید به اندازه کافی عریض بوده و فاقد پیچهای بسیار تند یا شیبهای خطرناک است . مسابقاتی که در جاده برگزار می شود , عبارتند از :

الف – 150 تا 200 کیلومتر انفرادی ( تعقیبی )

ب - 100 کیلومتر تایم تریل تیمی

پ – 180 کیلومتر تیمی

ت – دور امتیازی

ه – 70 کیلومتر زنان

 تور دوچرخه سواری :
از رایج ترین و محبوبترین مسابقات دوچرخه سواری در جاده مسابقات تور است که در چند مرحله انجام میشود . میانگین مسافت برای هر مرحله حدود 155 کیلومتر است . از تورهای معروف دوچرخه سواری تور دوفرانس ( مسافت بیش از 3500 کیلومتر ) , تور دورسویس , تور لاوانیه در اروپای غربی , تور لومباردی , بریتانیا و جیرود یتالیا ( دور ایتالیا ) می توان نام برد .
در ایران نیز تور دور شمال و تور دور دریاچه ارومیه برگزار شده است .


2-مسابقات پیست :
رشته ای از مسابقات دوچرخه سواری است که در استادیوم های مخصوص برگزار میشود . استادیوم های مخصوص را ولودروم ( veloderom ) می گویند . پیست ولودروم سطحی است که نسبت به سطح افق 33 درجه شیب دارد . ولودروم دوچرخه سواری در ایران در ورزشگاه بزرگ آزادی ( تهران )از نظر فنی یکی از بهترینها در دنیا است .


در پیست این رشته از مسابقات اجرا میشود :

- یک کیلومتر تایم تریل ( انفرادی )

- 200 کیلومتر سرعت ( انفرادی )

- یک کیلومتر سرعت ( انفرادی )

- 4 کیلومتر تعقیبی ( انفرادی )

- دور امتیازی ( انفرادی )

- 200 متر سرعت بانوان ( انفرادی )

- 4 کیلومتر تعقیبی ( تیمی )


در پست های بعدی بیشتر راجب این موضوع صحبت خواهیم کرد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.