فواید دوچرخه سواری بر بدن

۵ بازديد

دوچرخه سواری و تمام فواید سلامتی آن برای جسم و روح انسان

فواید دوچرخه سواری را تا به حال فقط به سوزاندن کالری و تقویت عضلات پا نسبت می دادیم اما یکی از مهم ترین مزایای دوچرخه سواری افزایش سلول های مغز میباشد.دوچرخه سواری با بهبود گردش جریان خون به مغز منجر به بازسازی سلول‌های عصبی و بهبود حافظه خواهد شد. برای تناسب و سالم بودن باید از نظر فیزیکی فعال باشید.

فعالیت جسمانی منظم می تواند به حفاظت از شما در برابر بیماری های جدی مثل اضافه وزن، بیماری های قلبی، سرطان، بیماری های روانی، دیابت و ورم مفاصل کمک کند. دوچرخه سواری به طور مرتب یکی از بهترین راه ها برای کاهش خطر مشکلات سلامتی میباشد.

فواید دوچرخه سواری:

تقویت و ساخت عضله

دوچرخه سواری یکی از تمرین‌های فوق العاده برای پا و عضلات همسترینگ (پشت ران) است. بالا رفتن از سربالایی‌ها، دوچرخه سواری با دنده‌های بالاتر، دوچرخه سواری با حداکثر سرعت و تمرین‌هایی از این قبیل در طولانی مدت به ساخت و تقویت عضلات شما کمک خواهد کرد. اما توجه داشته باشید که یک شبه انتظار معجزه نداشته باشید

کاهش وزن

ورزش‌های هوازی و مستمر یکی از موثرترین راه های کاهش وزن است. دوچرخه سواری به مدت یک ساعت در طول روز تأثیر زیادی بر روی کاهش درصد چربی بدن خواهد داشت. بنابراین به‌راحتی با خرید دوچرخه مناسب می‌توانید به وزن ایده‌آل خود برسید.
اما توجه داشته باشید که باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید تا تلاش های شما نتیجه بخش باشد.

کاهش استرس

یکی از اصلی‌ترین فواید دوچرخه سواری برای دوچرخه سواران در هر سنی، کاهش استرس است. دوچرخه سواری شما را مجبور می‌کند تنفس‌تان را تنظیم کنید، عمیق‌‌تر نفس بکشید و به جای استرس بر روی پدال زدن‌تان تمرکز کنید.


کمک به بهتر خوابیدن

یکی از دلایل افزایش وزن، بی‌خوابی است. بنابراین یک بدن سالم به خوابی کافی و عمیق در طول شب نیاز دارد. یکی دیگر از فواید دوچرخه سواری کمک به بهبود خواب است.
در واقع دوچرخه سواری یک روش عالی برای بهره‌مندی از خواب ناشی از ورزش خواهد بود. دلیل این امر نیز این است که اضطراب را کاهش می‌دهد و باعث کاهش وزن می‌شود، که هر دو عامل تأثیر زیادی بر روی رفع بی‌خوابی دارند.

بهبود نیروی جنسی

افزایش جریان خون در بدن، راهکاری عالی برای افزایش نیروی جنسی و مقابله با پیری (ناتوانی جنسی) است. مطالعات نشان می‌دهد که حداقل 3 ساعت انجام این ورزش در طول هفته، ناتوانی جنسی را در میان مردان تا 30 درصد کاهش خواهد داد. همچنین دوچرخه سواری بانوان نیز یائسگی را تا چندین سال به تأخیر خواهد انداخت.

تقویت سیسم ایمنی بدن با دوچرخه سواری

ورزش‌های هوازی تأثیر زیادی بر روی تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. به‌گونه‌ای که احتمال ابتلا به سرما خوردگی در افرادی که حداقل 5 روز در هفته ورزش می‌کنند، نسبت به افرادی که اصلا ورزش نمی‌کنند، 40 درصد کمتر است.

افزایش طول عمر

از فواید دیگر دوچرخه سواری میتوان به افزایش طول عمر اشاره کرد. مطالعات نشان می دهند که افرادی که از این وسیله استفاده می‌کنند نسبت به سایر افراد 4 یا 5 سال بیشتر عمر می‌کنند.

بهبود وضعیت نشستن

یکی از مهمترین نکاتی که سواران باید به آن توجه داشته باشند، وضعیت صحیح بدن هنگام دوچرخه سواری است. زمانی‌‎که ورزشکار در یک حالت درست قرار می‌گیرد، در سایر فعالیت‌ها نظیر نشستن نیز وضعیت بدنی بهتری خواهند داشت. در نتیجه کمتر دچار کمر درد نیز می‌شوند.

فواید دوچرخه سواری برای محیط زیست

کاهش آلودگی هوا

خودروها یکی از اصلی‌تری عاملان آلودگی هوا هستند که آلاینده‌های مضری را منتشر می‌کنند. دوچرخه سواری هیچ آلاینده تولید نمی‌کند و می‌تواند به تمیز نگه داشتن هوای شهر کمک کند.

کاهش آلودگی صوتی

دوچرخه در مقایسه با موتور اتومبیل‌ها، آلودگی صوتی ندارند. از این رو، استفاده از دوچرخه یا دوچرخه برقی برای رفت و آمد منجر به کاهش سر و صدا و ایجاد یک محیط دلپذیر خواهد شد.

به فضای کمتری نیاز دارد

یکی از مشکلاتی که همیشه با آن درگیر هستیم، پارکینگ است. یک پارکینگ اتومبیل را می‌توان برای پارک 12 دوچرخه استفاده کرد. در نتیجه با خرید دوچرخه دیگر نیازی به پیدا کردن پارکینگ یا جای پارک نخواهید داشت.

کاهش مصرف انرژی

یکی از بهترین مزیتهای دوچرخه سواری کاهش مصرف انرژی و حفظ آن برای آینده‌گان است. از این رو دوچرخه سازگاری بسیار زیادی با محیط زیست دارد و تنها تفاوت دوچرخه با محصولاتی مانند دوچرخه برقی یا موتور برقی این است که این محصولات با داشتن تمام مزایای بالا ولی مصرف انرژی الکتریکی دارند.

کلام آخر:

همانطور که بررسی شد مفیدترین وسیله نقلیه دوچرخه میباشد.
شما میتوانید با دوچرخه سواری به سلامت جسم و روح خود کمک شایانی کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.