مقایسه ای بزرگ!! دوچرخه بخرم یا موتور؟؟

۵ بازديد
با وجود اینکه این روزها مسئولین ، رسانه‌ها و نهادهای متولی شهروندان را به استفاده از دوچرخه ترغیب می‌کنند و حتی دیده می شود برخی مسئولین طرح های تشویقی برای استفاده بیشتر از این وسیله در نظر می‌گیرند اما یک کارشناس شهری معتقد است استفاده از دوچرخه علاوه بر تامین زیرساخت های لازم نیازمند رفع موانع ذهنی در شهروندان است البته باید برای ساماندهی رقیب دوچرخه یعنی موتورسیکلت نیز راه‌حلی مناسب پیدا شود.

دوچرخه وسیله حمل و نقلی خوبی است، این بدان معنا نیست که دوچرخه برای همه افراد، برای همه نوع سفر و در طول روز نسخه مناسبی باشد، دوچرخه هم مانند باقی وسایل نقلیه نکات مثبت ومنفی دارد.به عبارت دیگر دوچرخه فضای کمتری را اشغال می‌کند و میزان آلایندگی و استفاده از سوخت فسیلی آن صفر است و به طور کل مزایای آن قابل انکار نیست اما از آن طرف هم نباید افراطی به این قضیه نگاه‌ کرد و انتظار داشت که دوچرخه پاسخگوی انواع سفرها و همه افراد باشد.یعنی ممکن است درصد قابل توجهی بتوانند از دوچرخه استفاده کنند اما برای برخی افراد نیز شرایط استفاده فراهم نباشد که این امر دلیلی بر ضعف دوچرخه نیست.

 
اگر شهروندان بدانند استفاده از دوچرخه علاوه بر اینکه منافعی مانند کاهش مصرف سوخت و..برای جامعه دارد برای خود آنها نیز منافعی نظیر از بین رفتن نگرانی برای جای پارک ،به موقع رسیدن به محل کار و کالری سوزی و افزایش فعالیت‌های بدنی نیز دارد، شیوع دوچرخه سواری محتمل است.متاسفانه درحال حاضر برخی افراد دوچرخه سواری بلد نیستند و حتی آن را تجربه نکرده‌اند در حالی که برای نسل‌های قبل تر دوچرخه سواری به عنوان یکی از بهترین تفریحات تلقی می‌شد اما امروزه به دلیل تغییرسبک زندگی، کودکان و نوجوانان از یکی از بهترین تفریحات محروم شدند و فرصت تجربه کردن حس خوب دوچرخه سواری را ندارند.

وجود موتورسیکلت به عنوان رقیب ارزان قیمت با سرعت و قدرت موتور بالاتر برای دوچرخه است.رقیبی که ممکن است علاوه براستفاده از زیرساخت‌هایی دوچرخه، سهم قابل توجهی از سفرهایی که با دوچرخه نیز امکان پذیر است را بر عهده گیرد. بنابراین موتورسیکلت یکی از موانع رشد دوچرخه بوده که البته این شرایط برای ایران است.از طرفی این رقیب سهم قابل توجهی در تولید آلودگی صوتی کلانشهرها را دارد، موتور سیکلت‌های بنزینی کابراتوری بین 4 تا 8 برابر خودروهای سواری آلودگی تولید می کنند.بنابراین موتورسیکلت یکی از تهدیداتی بالقوه برای توسعه زیرساخت‌های دوچرخه است؛ به این ترتیب که زیرساخت‌های دوچرخه ممکن است توسط موتور سیکلت هم مورد استفاده قرار گیرد و این به نوعی یعنی فرصت دادن به وسیله‌ای که اسمش با تخلف عجین شده است.

یکی از تهدیداتی که این موتورها برای دوچرخه دارند حضور آنها در مسیرهای مخصوص دوچرخه است و به نظر می‌رسد یکی از مهمترین چالش‌های حمل و نقل  این است که بتواند برای موضوع موتور سیکلت راه حل معقولی پیدا کند.البته چون به صورت گسترده از موتورسیکلت استفاده می شود هر راه حلی که برای آن در نظر گرفته شود طبیعتا تبعات اجتماعی و اقتصادی دارد و باید به آنها نیز توجه شود. درحقیقت واقعیت این است که موتورسیکلت کیفیت زندگی بخش زیادی از مردم را کاهش می‌دهد و احساس ترس و عدم امنیت ایجاد می کند به طوری که برخی از افراد چه مستقیم و چه غیرمستقیم تجربه برخورد با موتور سیکلت‌ها چه از منظر تخلفات رانندگی وچه از منظر جرم و جنایت را دارند.


مزایای استفاده از موتور سیکلت

موتور سیکلت به عنوان یکی از وسایل نقلیه شخصی، مزایای زیادی دارد:

۱- صرفه‌جویی در هزینه: استفاده از موتور سیکلت برای حمل و نقل در مقایسه با خودروهای سواری، هزینه کمتری برای سوخت، نگهداری و تعمیر به همراه دارد.

۲- سرعت: موتور سیکلت با قدرت و سرعت بالا به شما اجازه می‌دهد که به سرعت از ترافیک عبور کنید و به مقصد برسید.

۳- افزایش مهارت رانندگی: راندن موتور سیکلت نیاز به مهارت و تمرین دارد که به بهبود مهارت‌های رانندگی و افزایش اعتماد به نفس و استقلال فردی شما کمک می‌کند.

۴- جابه جایی آسان: موتور سیکلت با وزنی کم‌تر و اندازه کوچک‌تر، به شما اجازه می‌دهد که به راحتی از ترافیک عبور کنید و به جایی برسید که خودروهای سواری به آن جا دسترسی ندارند. در واقع، می‌توان گفت که بزرگ‌ترین مزیت موتور سیکلت، همین اندازه کوچک است که باعث می‌شود در ترافیک گرفتار نشوید.

۵- کمک به کاهش ترافیک: استفاده از موتور سیکلت به کاهش ترافیک در شهرها کمک می‌کند.

مزایای خرید دوچرخه برقی

دوچرخه برقی یکی از وسایل نقلیه پایدار و محبوب در جوامع شهری است که به دلیل مزایای فراوان، روز به روز جایگاه محبوب‌تری در بین مردم پیدا می‌کند. برخی از مزایای استفاده از دوچرخه برقی عبارتند از:

۱- پایدار بودن: دوچرخه برقی یکی از وسایل نقلیه پایدار است که برای حرکت نیاز به سوخت فسیلی ندارد و به جای آن با استفاده از باتری‌های قابل شارژ و نیروی برق غیرمستقیم کار می‌کند.

۲- صرفه‌جویی در هزینه: استفاده از دوچرخه برقی برای حمل و نقل باعث صرفه‌جویی بسیار چشمگیری در هزینه‌های حمل و نقل شما می‌شود.

۳- بهبود سلامتی: خرید دوچرخه برقی به سلامتی افراد کمک می‌کند چون این نوع از دوچرخه، فقط موتور برقی ندارد و شما می‌توانید با استفاده از پدال‌ها هم به حرکت ادامه دهید؛‌ یعنی با خاموش کردن موتور برقی دوچرخه، شما یک دوچرخه ساده در اختیار دارید که بهترین وسیله برای افزایش سلامتی و ورزش کردن است.

۴- جابه جایی آسان: دوچرخه برقی به دلیل وزن کم و اندازه کوچک، به شما اجازه می‌دهد که به راحتی به مقصد خود برسید و از مکان‌های پرتردد به راحتی عبور کنید.

۵- کمک به حفظ محیط زیست: استفاده از دوچرخه برقی به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند و به حفظ محیط زیست منجر می‌شود. در واقع، خرید دوچرخه برقی، باعث می‌شود که شما هیچ آلودگی‌ای برای کره زمین ایجاد نکنید.

۶- امکان استفاده طولانی: با استفاده از دوچرخه برقی، به مسافت‌های دوردست و طولانی هم دست پیدا می‌کنید. با دوچرخه‌های معمولی، حدتوان جسمی شما به سرعت تمام می‌شد و دیگر امکان ادامه مسیر را نداشتید اما در دوچرخه برقی، هر زمان که خسته شوید و انرژی جسمی‌تان تمام شود، موتور دوچرخه را روشن می‌کنید و به راحتی به مسیر خود ادامه می‌دهید تا خودتان هم استراحت کنید.

۷- امکان استفاده خانم‌ها: متاسفانه بسیاری از قوانین کشور ما با دیگر بخش‌های جهان متفاوت است و یکی از این قانون‌ها این است که خانم‌ها اجازه موتور سواری ندارند و نمی‌توانند گواهینامه موتور سیکلت دریافت کنند.

با توجه به این که دوچرخه برقی، وسیله نقلیه موتوری محسوب نمی‌شود، به گواهی نامه و مدرک خاصی هم برای راندن نیاز ندارد. در نتیجه، خانم‌ها و دختران کشور ما به راحتی می‌توانند از این وسیله برای حمل و نقل استفاده کنند.

مقایسه خرید دوچرخه برقی با موتور سیکلت

موتور سیکلت و دوچرخه برقی دو نوع وسیله نقلیه متفاوت هستند که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. در ادامه، به مقایسه این دو نوع وسیله نقلیه می‌پردازیم:

  • سرعت: موتور سیکلت در مقایسه با دوچرخه برقی، سرعت بیشتری دارد و به شما امکان می‌دهد که به سرعت به مقصد برسید. طبیعی است که موتور بنزینی، قدرت و سرعت بیشتری از موتور برقی داشته باشد اما این موضوع در سال‌های اخیر به شدت در حال تغییر است.

فناوری‌های نوین برای ساخت موتور برقی دوچرخه‌ها به کار گرفته شده است که سرعت، قدرت و شتاب گیری دوچرخه برقی را به حد موتورسیکلت‌های معمولی می‌رساند!

  • هزینه: دوچرخه برقی باعث صرفه‌جویی خاصی در هزینه سوخت و نگهداری شما می‌شود. در حالی که موتور سیکلت هزینه بیشتری برای سوخت، نگهداری و تعمیر دارد. هزینه استفاده از دوچرخه برقی در ایران، تقریباً صفر است.

نیروی مورد نیاز برای حرکت که از برق خانه شما تأمین می‌شود، اصلاً مبلغ چشمگیری نخواهد داشت. هزینه‌های دیگر دوچرخه برقی هم شامل سرویس فصلی و تعویض وسایل مصرفی مثل تایر است که این هزینه‌ها، واقعاً قیمت کمی دارند.

اما موتور سیکلت بنزینی، علاوه بر هزینه سوخت، هزینه نگهداری و تعویض لوازم یدکی بسیاری دارد. برای نگهداری موتور سیکلت، به صورت دوره‌ای باید روغن‌ها، کمک فنرها و … را تعویض کنید که این هزینه‌های در برخی موارد بسیار هزینه سنگینی است.

  • پایداری: در مقایسه با موتور سیکلت، دوچرخه برقی یکی از وسایل نقلیه پایدار است که برای حرکت به سوخت فسیلی نیاز ندارد و به جای آن با استفاده از باتری‌های قابل شارژ کار می‌کند.

۴- افزایش سلامتی: راندن دوچرخه برقی به سلامتی بدن شما کمک می‌کند چرا که فعالیت بدنی سنگینی را برای شما ایجاد می‌کند. در مقابل، راندن موتور سیکلت نیاز به هیچ فعالیت فیزیکی‌ای ندارد و در طولانی مدت، شما را دچار افزایش وزن و بیماری‌های مختلف می‌کند.

  • محیط زیست: استفاده از دوچرخه برقی به کاهش آلودگی هوا و به حفظ محیط زیست کمک می‌کند. در مقابل، موتور سیکلت مصرف سوخت دارد و به محیط زیست آسیب می‌رساند.

مخصوصاً این که در ایران، موتور سیکلت ها بسیار قدیمی و بی کیفیت هستند. اغلب موتور سیکلت های موجود در بازار ایران، با فناوری قدیمی ساخته می‌شوند و موتور این وسیله نقلیه، سوخت زیادی را مصرف می‌کند و در نتیجه‌ی نداشتن موتور باکیفیت، دود خروجی موتور هم بسیار غیراستاندارد و آلوده کننده است.

اصلی‌ترین تفاوت‌های بین دوچرخه برقی و موتور برقی

همانطور که گفته شد دوچرخه برقی و موتوربرقی اگرچه شباهت‌هایی با هم دارند اما دارای تفاوت‌های زیادی هم هستند.

  • یکی از بارزترین تفاوت‌هایی که دوچرخه برقی و موتور برقی با هم دارند این است که جابه‌جایی و حمل و نقل دوچرخه (خصوصا اگر از نوع برقی باشد.) بسیار راحت‌تر از موتورسیکلت است و از این رو می توان گفت که خرید دوچرخه کراس می تواند گزینه بهتری برای شما باشد.
  • تفاوت دوم این است که دوچرخه برقی را می‌تواند در حالت دوچرخه ساده هم می‌توان استفاده کرد. مثلا زمانی که باتری دوچرخه‌تان تمام شد می‌توانید مانند یک دوچرخه عادی از آن استفاده کنید. درحالی که موتوربرقی چنین ویژگی‌ای ندارد.و این ویژگی را می توان برتری دوچرخه برقی نسبت به موتور برقی دانست.
  • تفاوت بعدی را باید در قیمت این دو وسیله بررسی کرد. معمولا موتورسیلکت‌ها گران‌تر از دوچرخه هستند. همچنین هزینه تعمیر و نگهداری از موتورسیکلت بیشتر از دوچرخه است.
  • تفاوت بعدی در میزان آسیب زدن به محیط‌زیست است. با وجود اینکه موتورسیکلت‌های برقی صدای بسیار کمی دارند و آلودگی صوتی ایجاد نمی‌کند و همچنین آلودگی زیست محیطی‌شان هم بسیار کمتر از موتورسیکلت‌های بنزینی است اما باز هم به پای دوچرخه که میزان آلودگیش صفر است نمی‌رسد.
  • تفاوت بعدی این است که زنان برای استفاده از موتورسیکلت محدودیت بیشتری نسبت به استفاده از دوچرخه برقی دارند. پس اگر به دنبال خرید یک دوچرخه مناسب بانوان هستید دوچرخه می تواند هم از لحاظ امنیت و هم از نظر کارایی یکی از بهترین گزینه ها برای شما محسوب شود.
  • یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی دوچرخه برقی و موتور برقی در رکاب است. اگرچه دوچرخه‌های برقی هم سیستم الکترونیکی دارند اما باز هم برای حرکت نیازمند رکاب زدن هستند. اما موتورسیکلت رکاب ندارد و تمام انرژی مورد نیازش را برای حرکت از الکتریسیته می‌گیرد.
  • تفاوت بعدی این است که در موتورسیکلت‌های برقی، استفاده از سوخت، از زمان روشن شدن وسیله آغاز می‌شود و زمانی که موتور را خاموش کنید، استفاده از انرژی هم قطع خواهد شد. اما در دوچرخه می‌توانید فقط با رکاب زدن وسیله را به حرکت در آورید و حتما نیازی به استفاده از سیستم برقی نیست.
نتیجه:

در این مقاله سعی بر این شد با بررسی معقولانه دوچرخه و موتورسیکلت،مزایا و معایب هردو در تصمیم گیری شما برای خرید وسیله نقلیه کمک کرده باشیم.
اکنون با مطالعه ی این مقاله باید به این نتیجه رسیده باشید که دوچرخه مناسب شماست یا موتور سیکلت؟
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.