دوچرخه سواری مبتدی

۴ بازديد

استفاده از دوچرخه بعنوان یک وسیله حمل و نقل می‌تواند زندگی و سلامتی شما را متحول کند. در صورتی‌که به دوچرخه سواری به چشم یک ورزش نگاه کنید نیز به مرور زمان تاثیرات مقبت روحی و جسمی آن را در زندگی خود خواهید دید. یادمان نرود که اگر کودکی داریم غلط مصطلح دوران بچگی خودمان را بکار نبریم. ما دوچرخه بازی نمی‌کنیم بلکه دوچرخه سواری می‌کنیم.

برای اینکه بهتر و بیشتر با بعنوان یک مبتدی با دوچرخه سواری آشنا شویم و بتوانیم از زمان ورزش خود بهتر استفاده کنیم به نکات زیر توجه کنید.

آشنایی با دوچرخه و نکات اولیه آموزش

اگر در کودکی این ورزش را یاد نگرفته‌اید و یا فرصت این را نداشته‌اید که دوچرخه‌ای داشته باشید، حتما از مربی استفاده کنید. آسیب‌های ورزش در زمان استفاده از دوچرخه بسیار جدی است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتما از مربی استفاده کنید. راهنمایی‌های مربی خود را انتخاب سایز دوچرخه مورد نیاز ( سایز دوچرخه معمولا متناسب با قد افراد تعیین می‌شود) جدی بگیرید و اجازه دهید در تنظیم زین دوچرخه به شما کمک کند. معمولا گفته می‌شود که اندازه زین زمانی مناسب است که وقتی سوار بر زین دوچرخه هستید نوک انگشتان دوپای شما به زمین برسد. قبل از شروع دوچرخه سواری دنده‌ها، ترمزها و باد چرخها را چک کنید. هرگز در زمانی که دوچرخه ثابت است و پا نمی‌زنید دنده دوچرخه را عوض نکنید. در زمان چک کردن ترمزها حتما متوجه شوید که چه ترمزی متعلق به چرخ جلو و کدام ترمز متعلق به چرخ عقب است. در زمان دوچرخه سواری از ترمزچرخ جلو زیاد استفاده نکنید و ان را ناگهانی نگیرید. استفاده ناگهانی از ترمز جلو در زمان طی مسیر سبب قفل شدن چرخ‌ جلو زمین خوردن ناگهانی شما خواهد شد. در زمان ترمز کامل فقط یک پا را زمین بگذارید و وزن دوچرخه را تحمل کنید.

 

لباس مناسب برای استفاده از دوچرخه

در زمان دوچرخه سواری لباس مناسب بپوشید. پاچه شلوار ممکن است به چرخ دنده‌های دوچرخه گیر کند. اگر از شلوار بلند استفاده می‌کنید حتما پاچه شلوار را داخل جوراب خود قراردهید. اگر از دامن‌های ورزشی استفاده می‌کنید مراقب باشید تا به چرخ دوچرخه گیر نکند. از پیراهن‌های خیلی گشاد که باد در ان‌ها می‌پیچد خودداری کنید. هرگز در زمان دوچرخه سواری از صندل و دمپایی استفاده نکنید. حتما کفش ورزش بپوشید.

استفاده از کلاه امینی را فراموش نکنید برای کودکان و اقرادی که در حال آموزش اولیه هستند، از زانوبند و آرج‌بند نیز می‌توانید استفاده کنید.


حفظ تعادل بر روی دوچرخه

بزرگترین موضوع در دوچرخه سواری حفظ تعادل بر روی دوچرخه است. به یاد داشته باشید که زمانی ک دوچرخه سریع‌تر حرکت می‌کند حفظ تعادل معمولا راحت‌تر است. برای اموزش تعادل به کودکان حتما از چرخ‌های کمکی استفاده کنید. برای افراد مبتدی بزرگسال همچنان پیشنهاد می‌شود که از مربی استفاده کنند. اما چند مورد ابتدایی را برای شروع اینجا یادآور می‌شویم

  • برای شروع رکاب دوچرخه را در حالت ۱۰:۲۰ دقیقه قراردهید
  • اگر راست پا هستید پای چپ را روی رکاب قراردهید و یا برعکس
  • برای شروع دوچرخه را هل دهید و سعی کنید بدون رکاب زدن با پاهای آویزان تعادل خود را در مسیرهای کوتاه با دوچرخه حفظ کنید
  • حفظ تعادل و بکارگیری دست‌ها روی فرمان و دور زدن معم‌ترین عوامل در یادگیر دوچرخه سواری هستند
  • از تمرین و تکرار خسته نشوید
  • بعد از تسلط روی دوچرخه، دوچرخه سواری در مسیرهای کوتاه شیب‌دار را تمرین کنید
وقتی توانستید تمرینات بالا را انجام دهید  و در حالی که روی دوچرخه نشسته اید راه بروید و خودتان و دوچرخه را با حفظ تعادل به سمت جلو برانید. سعی کنید گامهایتان را از روی زمین بلند کنید زمان آن رسیده است که رکاب بزنید و تجربه جدید را کسب کنید.

با دنده‌ها و زمان تعویض دنده در دوچرخه سواری آشنا شوید.

دسته‌ی دنده دو اهرمِ روی فرمان دوچرخه است که به وسیله‌ی آن­ها می‌توانید دنده‌ی ‌عقب و جلو را در هنگام سواری تعویض نمایید. هرگز در زمانی که رکاب نمی‌زنید دنده دوچرخه را تعویض نکنید این کار باعث رها شدن زنجیر دوچرخه می‌شود. یادتان نرود اگر  اگر رکاب‌ها زیر پای دوچرخه‌ سوار خیلی سفت باشند او نمی‌تواند انها را به سهولت حرکت دهد و اگر هم خیلی نرم باشند رکاب‌ها هرز می‌چرخند. هدف تعویض ‌ِدنده تنظیم فشارِ زیر پای دوچرخه‌سوار است به نحوی که در مسیرهای سربالایی یا صاف و یا حتی سرپایینی یک فشار متوسط معینی زیر پای او قرار گیرد. درک این فشار متوسط برای دوچرخه سوار سخت نیست اما بسیار مهم است تا بتواند زمان تعویض دنده‌ها را تشخیص دهد. معمولا فشار متوسط مورد قبول تعداد دور پای ۷۰ تا ۱۰۰ در دقیقه است بیشتر یا کمتر از آن برای یک دوچرخه سواری معمولی مناسب نیست و زمان تعویض دنده است.

زمان تعویض دنده‌ها در زمان دوچرخه سواری

دقت کنید که زمانی که در دنده‌ ‌جلو از کوچک‌ترین سینی استفاده می‌کنید در دنده عقب مجاز به استفاده از سینی‌های بزرگ هستید و زمانی که در دنده جلو از سینی بزرگ استفاده می کنید در دنده عقب مجاز به استفاده از سینی کوچک هستید. بنابراین دنده جلو و عقب معکوس عمل می‌کنند و هر دو دنده قاعدتا نباید در یک راستا بزرگ یا کوچک شوند

زمانی که در مسیرهای سربالایی با شیبِ تند حرکت می‌کنید باید از سینی یک و خودروهای بزرگ‌تر استفاده نمایید و زمانی که در مسیرهای سربالایی با شیب کم حرکت می‌کنید باید از سینی‌های وسطس در هر دو دندهاستفاده کنید. در نهایت مواقعی که در مسیرهای مسطح و یا سرپایینی، که سرعت شما بیش‌تر است، می‌رانید، باید از سینی سه و سینی‌های کوچک در عقب استفاده کنید. به یاد داشته باشید در مسیرهای سراشیبی یادبگیرید که از روی زین بلند شوید، در این صورت نیاز به رکاب زدن ندارید. یاد بگیرید که تعادل خود را ایستاده روی دوچرخه در مسیرهای شراسیبی حفظ کنید. به این هدف فقط با تمرین و تکرار خواهید رسید.

 

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.