گواهینامه ی دوچرخه

۳ بازديد

۷۰ سال پیش شهربانی برای تردد دوچرخه‌ها در ایران قوانینی را وضع کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از اطلاعات‌آنلاین، به دنبال افزایش حوادث خیابانی که یک طرف آن دوچرخه‌سواران بودند، شهربانی با صدور اطلاعیه‌ای قوانین تردد با دوچرخه را منتشر کرد. این اطلاعیه را به نقل از روزنامه اطلاعات ۱۴ شهریور  ۱۳۳۳ بخوانید و عکسی از یک گواهی‌نامه دوچرخه صادره شده در سال ۱۳۳۰ را تماشا کنید.

عکس گواهی‌نامه‌ی دوچرخه در ۱۳۳۰ + قوانین تردد دوچرخه
به موجب این نظامنامه، احدی بدون جواز تصدیق نمی‌توانست با دوچرخه در شهر و حومه حرکت کند، اشخاص زیر ۱۳ سال مطلقا حق سواری نداشتند و از ۱۳ تا ۱۸ سالگی کرایه‌ کردن دوچرخه ممنوع بود. طبق این نظامنامه دوچرخه‌ها باید دارای بوق و زنگ باشند تا صدای آن‌ها تا فاصله ۵۰ ذرع شنیده شود و از غروب آفتاب چراغ جلوی دوچرخه با نور سفید تا ۱۰ ذرع از مسافت را روشن کند و چراغ عقب با نور قرمز روشن باشد.

عکس گواهی‌نامه‌ی دوچرخه در ۱۳۳۰ + قوانین تردد دوچرخه

موزه مردم شناسی اِوَز فارس سندی در مورد وجود صدور گواهی نامه دوچرخه به سال ۱۳۲۶ برای فردی با هویت مرحوم احمد فریدی که آن زمان ۱۴ سال داشت، رونمایی کرد.

به گفته مدیر موزه مردم شناسی شهرستان اوز این سند تاریخی مبنی بر صدور گواهینامه دوچرخه در سال ۱۳۲۶ از سوی مسعود فریدی فرزند زنده‌یاد محمدعلی، برادر زاده احمد فریدی در ماه جاری(۱۴۰۰) به این موزه تحویل شده است.

شریف بازرگان در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: بر اساس این سند تاریخی مرحوم احمد فریدی فرزند عبدالله، متولد ١٣١٢ اهل اوز و دندانپزشک بوده که سالیان متمادی در آلمان می‌زیسته و در مهرماه ١٣٩٣ در آلمان به رحمت خدا رفته است.

وی افزود: گواهینامه مرحوم احمد فریدی، در سال ١٣٢۶ شمسی صادر شده، مجلّد و دارای چندین برگه و ابعاد آن ۱۲ در ۹/۵ سانتی‌متر است .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.